Egyesületünk együttműködésben az Őrségi Nemzeti Park Igazgatósággal részt vett a Környezettudatos hulladékkezeléssel kapcsolatos szemléletformálásra kiírt pályázat megvalósításában, közösen a Magyar Természetvédők Szövetségével és a Csalán Egyesülettel.
A projektben 4 területen dolgoztunk együtt
- Hulladékos témakörű tanösvény kialakítása
- Tanártovábbképzés
- Szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kiállítás
- Erdei iskolai tananyag kidolgozása
1.) Hulladékos témakörű tanösvény kialakítása
A tanösvény kialakításának célja a felelős hulladékgazdálkodási magatartás kialakításának segítése volt. Hat táblából álló tanösvényt alakítottunk ki, amin végighaladva az érdeklődők megismerik a hulladékgazdálkodás szintjeit, felismerik saját lehetőségeiket a hulladékgazdálkodás terén, tanácsokat kapnak és fogadalmakat tehetnek. A tanösvény állomásai a hulladékpiramis szintjein haladnak végig, kiegészülve egy általános táblával:1. általános hulladékgazdálkodási ismeretek, 2.lerakás, 3. égetés, 4. újrahasznosítás, 5. újrahasználat és a 6.megelőzés, mint a hulladékprobléma kezelésének leghatékonyabb módja.
A táblák mondanivalójával aktivitásra ösztönözzük az olvasót. Ehhez releváns interaktív elemeket hoztunk létre: kiszámolhatják a látogatók, hogy bizonyos tettekkel mennyivel csökkenthetik a háztartásukból, munkahelyükről kikerülő hulladék mennyiségét, illetve játékos formában kaphatnak információt. A tanösvény végigjárható Őriszentpéteren.
A projektben elkészült egy 6 táblából álló interaktív tanösvény.
Környezettudatos hulladékkezeléssel kapcsolatos tanösvény
Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság erdei iskolája mellett, Őriszentpéteren
2.) Tanártovábbképzés
A projekt tanártovábbképzésének célja a felelős hulladékgazdálkodás témakörében a pedagógusok megfelelő ismereteinek bővítése és szemléletmódjának alakítása volt. A képzésen részt vevő pedagógusok megkaptak egy speciális oktatócsomagot: „Kék, sárga, zöld! – Oktatócsomag a felelős hulladékgazdálkodásért”. Az oktatócsomag 120 féle hulladékképpel ellátott kártyát, 8 db, a megfelelő hulladékgazdálkodást segítő szelektív hulladékgyűjtő edényt, vezetőfüzetet tartalmaz szakmai háttérinformációkkal, óravázlatokkal.
A projektben 30 oktatócsomagot osztottuk ki 30 intézménynek, a tanártovábbképzésen 36 pedagógus vett részt. 12 bemutató foglalkozást tartottunk, melyen 244 tanuló vett részt.
Felhívások:
3.) Szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kiállítás
Vas megyei iskolásoknak és látogatóknak egymást követő turnusokban, hulladékgazdálkodás témakörben mutattuk be a „Kukasuli” című kiállítást. A kiállítás központi témája a hulladékkeletkezés megelőzése, és a szelektív hulladékgyűjtés kérdésköre. A kiállítás 12 tablóból áll. A programhoz foglalkoztatót/háttéranyagot, illetve totót készítettünk. A kiállítás megtekintésének lehetősége mellett tárlatvezetést tartottunk iskolai csoportoknak. A tárlatvezetés keretében felvezető előadás után interaktív foglalkozások keretében a kiállítás elemeit felhasználva tanulhattak a diákok.
A kiállítást 6 helyszínen állítottuk ki, 10 iskola diákja vett részt a tárlatvezetéseken 705 fővel, emellett még 425 fő látogató tekintette meg a kiállítást.
4.) Erdei iskolai tananyag kidolgozása
Négy óravázlat kidolgozására került sor hulladékgazdálkodási szemléletformálásban részt vevő pedagógusoknak és nemzeti parki munkatársaknak, környezeti nevelőknek az alábbi témákban:
Áttekintő óravázlat a felelős hulladékgazdálkodásért A felelős hulladékgazdálkodás alapjait összefoglaló óravázlat irányt mutat a megfelelő szemlélet kialakításához, cselekvésekben való megvalósulásához.
Komposztálás A szerves hulladékok komposztálásával jelentős mennyiségű hulladékot (hulladékaink közel 30%-át) tudunk eltéríteni a lerakótól, amellett nagyon értékes és jól hasznosítható anyagot (humuszt) nyerünk a folyamat kivitelezésével.
Veszélyes hulladékok A hulladékok ezen fajtájának megkülönböztetése, keletkezésének megelőzése és elkülönített módon történő helyes elhelyezése az óravázlat célja.
Elektronikai hulladékok A veszélyes hulladékok egyre nagyobb arányát képező elektronikai hulladékok elterjedése, a fokozódó problémák bemutatása az óravázlat témája.
A projektben elkészült 4 óravázlat szakmai háttéranyaggal együtt.